Friday, November 9, 2012

Velge megler

Det var ikke lett men vi har valgt megleren.

Første rund: jeg bestemte ikke å høre fra alle mulige meglere men allerede bare velge et par. Jeg tok kontakt med Eiendomsmegler 1 fordi de er veldig store i Stavanger, DnB eiendom fordi de er i hele Norge (hvis noen flytter fra et annet sted til Stavanger vil han/hun allerede kjenne denne megleren, Notar fordi jeg hadde hørt positiv tilbakemelding om dem og endelig Krogsveen fordi de solgte et hus rett rundt hjørnet.

Beste presentasjon var fra Krogsveen. Finne bilder som forklarer hvorfor jeg skulle velge dem, alle om fordeler for kundene hos Krogsveen og jeg fikk beholde et par brosjyrer osv... DnB var også bra for det. Mange flotte dokumenter og bra presentasjonen. Dessverre disse to meglerne var ikke overbevist av verdi til huset mitt. Både Eiendomsmegler 1 og Notar estimerte hus for mye mer enn dem.

Så da måtte jeg velge mellom Eiendomsmegler 1 og Notar. Valg var vanskelig siden jeg kunne se fordeler på begge:
- Notar kunne bidra med god servise, de ville ha brukt mye tid for meg (det så sånn ut i hvert fall) og de var veldig snille.
- Eiendomsmegler 1 har litt bedre konto (mer sentralt) som gir litt mer potensielle kunder (selv om de fleste bruker finn.no...).Også, Eiendomsmegler var på gang å selge 2 hus i samme gata som mitt hus og megleren som jeg var i kontakt med skulle nettopp selge 2 andre hus på omtrent samme verdi. For meg, hørtes det ut nesten som han var spesialist for hus på dette pris nivå.

Om pris/provisjon: det var faktisk litt vanskelig å sammenligne alle fordi det var mange tall her og der (inkluderer tilbud salgsrapport? hva med eierskifteforsikring? DnB og Eiendomsmegler hadde 2 pakker, etc...). Men alt i alt, fant jeg at Notar var litt billigere og Eiendomsmegler var litt dyrere. DnB og Notar var inn i mellom.

I konklusjon, valgte jeg Eiendomsmegler 1 men tror Notar ville ha gjort en bra jobb også. Krogsveen og DnB hadde bedre presentasjonen om dem selv men hadde mindre håp for hva vi kunne selge huset for. Det kan allikevel være at de ville ha gjort en bedre jobb for en annen type hus/leilighet så jeg anbefaler deg å høre fra alle for din bolig.


No comments:

Post a Comment